ATK Tähtitieteessä 21.01.2004

Peruskomennot, ssh, mv, cp, mkdir, rm, rmdir, pwd, scp, jne.

1. Leikittelyä IDL:llä

IDL:n käyttö laskukoneena

Taulukoiden luonti

Erilaisia piirtelytehtäviä IDL:llä, komennot

-plot
-oplot
-plots

Tehtävä 1: Piirrä kolmio, jonka kulmat ovat pisteissä (1,1),(3,1) ja (2,2). Kirjoita kolmion sisään etunimesi mahdollisimman isoilla kirjaimilla. Kolmion kärkien ei tule olla koordinaattiakseleilla.

2. Datan lukeminen ja kirjoittaminen I: (formatoidut) ASCII-tiedostot. ASCIItiedostojen lukeminen ja tulostaminen. Esimerkkitiedostoina luetaan tiedostot x.dat ja y.dat hakemistosta /home/demo/hkorhone/ .

3. Datan lukeminen ja kirjoittaminen II: kuvaformaatit. Esimerkiksi jpegformaatissa olevien kuvien lukeminen IDL:ään tapahtuu komennolla read_jpeg. Lue IDL:ään tiedosto

/home/demo/idl_routines/mars_face.jpg.

–*read_jpeg,′/home/demo/idl_routines/mars_face.jpg′,kuva –*help,kuva –*window,/free,xsize=573,ysize=732,retain=2 –*tv,kuva –*tvscl,kuva

-IDL:ssä voi myös kirjoittaa kuvia tiedostoihin eri formaateissa, esim. jpeg:inä käyttäen komentoa write_jpeg.

–*mainitaan kuriositeettina