ATK Tähtitieteessä 14.01.2004

1. Tutustuminen Unixiin -sähköposti –* Pine: päävalikko –* tiedot itsestä: Nimi,koulutusohjelma,aloitusvuosi,sosiaaliturvatunnus –* liitetiedosto –* .signature -mozilla –* http : //cc.oulu.fi/tati/a_tyot/ –* tallennetaan kotihakemistoon esim. Havaintosarja -työohje –* Hakukoneella kuva Sohon sivuilta -xv –* katsotaan Soho kuvaa –* valitaan kuvasta osa,crop –* muutetaan se .ps -ghostview –* .ps tiedostojen katseluun -tulostus –* lpr –* lpq –* lprm –* tulostetaan Soho kuva !!!.ps versio!!! tai approtyöohje –* -P parametri -emacs –* tiedoston luonti ′emacs tiedoston_nimi.txt′ –* talletus: ctrl x s –* poistuminen: ctrl x c -peruskomentoja –* ssh,mv,cp,mkdir,rm,rmdir

2. Tutustuminen IDL:n demo-ohjelmaan idldemo. –* käynnistyy komennolla idldemo

3. Tutustuminen IDL:n help ohjelmaan. –* IDL käynnistyy komennolla ’idl’ –* ’?’ käynnistää helpin –* Alphabetical List of Routines