ATK Tähtitieteessä 31.03.2004

1. Eri dokumenttityypit book, article, report, slides -Esittelyosa on komentojen \documentclass{...} ja \begin{document} välissä.

2. \begin{document} ja \end{document}

3. Perusmuokkauskomennot -välilyönnit, usea välilyönti peräjälkeen tulkitaan yhdeksi välilyönniksi. -komennot \hspace{4.5cm} ja \vspace{2.5cm} tuovat tyhjää tilaa horisontaalissa

ja vertikaalissa suunnassa.

-erikoismerkit, L^{A}TEX on varannut käyttöönsä muutamia merkkejä, joilla on erityinen merkitys L^{A}TEX:ssa. $ & % # _{ } \ näitä voidaan käyttää tekstissä lisäämällä niiden eteen kenoviiva. Kenoviiva saadaan kirjoittamalla $\backslash$.

-\\ tuottaa rivinvaihdon. -Tyhjä rivi aloittaa uuden kappaleen. -\newline aloittaa uuden rivin, \newpage uuden sivun -% on kommenttimerkki eikä L^{A}TEX käsittele sen jälkeen tulevaa tekstiä.

- {\bf ...} tuottaa bold face tekstiä, {\em ...} tuottaa italic tekstiä

4. Otsikointikäskyt - article-luokassa \section{...}, \subsection{...}, \subsubsection{...}, \paragraph{...},

\subparagraph{...}, \appendix{...}

- report- ja book-luokissa on lisäksi \part{...} ja \chapter{...}.

5. Kirjasinkoot - \tiny, \scriptsize, \footnotesize, \small, \normalsize, \large, \Large, \LARGE,

\huge, \Huge

6. Matemaattiset kaavat -Kaavat voidaan laittaa merkkien $ ja $ väliin tai vaihtoehtoisesti \begin{math}

ja \end{math} väliin.

-potenssi merkitään ˆ :lla, esim. $xˆ {2}$ tuottaa x^{2}. -alaindeksi saadaan _:lla, esim. $y_{i}$ tuottaa y_{i}

7. Kuvien lisääminen tekstiin - \begin{figure}[h] ja \end{figure}

8. Muut tärkeät - Σ on $\Sigma$ ja σ on $\sigma$ ja ♡ tulee $\heartsuit$:stä.