ATK Tähtitieteessä 25.02.2004

Lisäys .cshrc tiedostoon haapa2 koneessa:

source /usr/local/rsi/idl_6.0/bin/idl_setup setenv IDL_PATH \+$IDL_DIR/lib:/wrk2/rkarjala/idl_libraries/astrolib

1. Datan lukeminen ja kirjoittaminen I: kuvaformaatit. Esimerkiksi jpeg-formaatissa olevien kuvien lukeminen IDL:ään tapahtuu komennolla read_jpeg. Lue IDL:ään tiedosto

/wrk2/rkarjala/IDL/mars_face.jpg.

–*read_jpeg,′/wrk2/rkarjala/IDL/mars_face.jpg′,kuva –*help,kuva –*window,/free,xsize=573,ysize=732,retain=2 –*tv,kuva –*tvscl,kuva

-IDL:ssä voi myös kirjoittaa kuvia tiedostoihin eri formaateissa, esim. jpeg:inä käyttäen komentoa write_jpeg.

–*mainitaan kuriositeettina

Tehtävä: Piirrä kasvoille punaiset silmälasit

plots,[130,170],[500,530],/dev,col=2,thick=2 x=15*cos(findgen(100)/100.*2.*!dpi) y=15*sin(findgen(100)/100.*2.*!dpi) plots,x+180,y+540,col=2,/dev plots,x+120,y+490,col=2,/dev plots,[70,107],[470,483],col=2,/dev,thick=2 plots,[193,223],[549,585],col=2,/dev,thick=2

2. Datan lukeminen ja kirjoittaminen II: IDL:n save-tiedostot, komennot

-save
-restore

*–* SAVE,muuttuja1,muuttuja2,...,muuttujan,filename=’tiedosto.dat’ *–* RESTORE,’tiedosto.dat’

3. IDL:n save-tiedostossa /wrk2/rkarjala/IDL/galaxies.save on yli 50 000 galaksin paikkakoordinaatit (rektaskensio ja deklinaatio) sekä radiaalinopeudet. Tulosta galaksien jakauma taivaalla. Mitä huomaat?

*–* restore,′/wrk2/rkarjala/IDL/galaxies.save′ *–* help *–* window,/free,retain=2 *–* plot,gara,gadec,psym=3

   Tiedostossa /wrk2/rkarjala/IDL/open_clusters.save on avonaisten täh-

tijoukkojen jakauma taivaalla. Tulosta se galaksijakauman päälle. Mistä johtuu ero jakaumissa?

*–* restore,′/wrk2/rkarjala/IDL/open_clusters.save′ *–* help *–* oplot,ocra,ocdec,psym=4,col=2

Tähtitieteellisessä IDL-kirjastossa nimeltä Astro on useita tähtitieteellisiä rutiineja. Yksi niistä muuttaa rektaskension ja deklinaation galaktisiksi koordinaateiksi l,b tai päinvastoin. Muunnos galaktisiin koordinaatteihin on seuraa-

vaa muotoa glactc,ra,dec,year,gl,gb,1, missä ra,dec ovat ekvatoriaali-

setkoordinaatit, gl,gb galaktiset koordinaatit, year on ekvatoriaalisiin koordinaatteihin viittaava epookki, tässä tapauksessa 2000. Miltä edelliset jakaumat näyttävät galaktisissa koordinaateissa tulostettuina?

*–* glactc,gara,gadec,2000,gl,gb,1 *–* help *–* window,/free,retain=2 *–* plot,gl,gb,psym=3 *–* glactc,ocra,ocdec,2000,gl1,gb1,1 *–* oplot,gl1,gb1,col=2,psym=2

Hubblen lain mukaan kaukaisen galaksin etäisyys saadaan sen etääntymisnopeudesta seuraavasti: r = v/H_{0}. Käytä taulukon vhelio nopeuksista laskettuja etäisyyksiä Hubblen vakion arvolla H_{0} = 75 kms^{−1}Mpc^{−1} ja tulosta etäisyysjakauma deklinaatiovälillä [26.5,32.5]. Mitä huomaat?

*–* r=vhelio/75. *–* help *–* ind=where(gadec le 32.5 and gadec ge 26.5) *–* plot,gara(ind),r(ind),psym=3,yr=[0,500]