ATK Tähtitieteessä 10.03.2004

1. Datan lukeminen ja kirjoittaminen III: (formatoitu) ASCII-tiedosto -openr, openw, openu, close, readf, printf *–* Kohdat 7. 7.1 ja 7.2 (ei esim.4) monisteesta.

Tehtävä 1: Tee ohjelma joka lukee /wrk2/rkarjala/IDL/asteroidit.dat tiedoston ja tulostaa ruudulle asteroidien eksentrisyydet ja etäisyydet. Nimeä akselit, sekä anna kuvalle otsikko, josta käy ilmi kuvan tekijän/tekijöiden nimi. Mitä voit päätellä kuvasta?

*–* Unix komennot more, cat ja tail.

2. PS-kuvien luonti ja tulostus -psopen, psclose *–* Käydään läpi psopen.pro ja psclose.pro ohjelmalistaukset.

Tehtävä 2: Kopioi itsellesi ohjelmat psopen.pro ja psclose.pro (Löytyy hakemistosta /wrk2/rkarjala/IDL/). Tulosta äsken tehty ps-kuva tulostimelle nimeltä TK142. Antakaa palautetta approbaturtyöt kurssista: yksi laskupäivä klo 8-16 jolloin voi tulla ja mennä milloin haluaa vai useammin kiinteä 2 tunnin aika? Raine.Karjalainen@oulu.fi .

*–* Viittaus HR-diagramma 1 approbaturtyöhön

*–* Approbaturtöiden iltatöistä