ATK Tähtitieteessä 10.03.2004

1. Datan lukeminen ja kirjoittaminen III: (formatoitu) ASCII-tiedosto

-openr, openw, openu, close, readf, printf

Tehtävä 1: Tee ohjelma joka lukee /wrk2/rkarjala/IDL/asteroidit.dat tiedoston ja tulostaa ruudulle asteroidien eksentrisyydet ja etäisyydet. Nimeä akselit, sekä anna kuvalle otsikko, josta käy ilmi kuvan tekijän/tekijöiden nimi. Mitä voit päätellä kuvasta?

2. PS-kuvien luonti ja tulostus

-psopen, psclose

Tehtävä 2: Kopioi itsellesi ohjelmat psopen.pro ja psclose.pro (Löytyy hakemistosta /wrk2/rkarjala/IDL/). Tulosta äsken tehty ps-kuva tulostimelle nimeltä TK142.

Antakaa palautetta approbaturtyöt kurssista: yksi laskupäivä klo 8-16 jolloin voi tulla ja mennä milloin haluaa vai useammin kiinteä 2 tunnin aika? Raine.Karjalainen@oulu.fi .