ATK Tähtitieteessä 17.04.2002

1. Leikittelyä IDL:llä

IDL:n käyttö laskukoneena

Taulukoiden luonti

Tehtävä 1:

a)tulosta luvut [0,180] , –*print,indgen(181)

b)tulosta joka toinen luvuista [0,180], –*print,findgen(91)*2

c)tulosta luvut [-90,90] viiden välein, –*print,indgen(19)*5.-45

d)tulosta 2*2 -matriisi täynnä nollia, –*matriisi=indgen(2,2), matriisi(*)=0, print,matriisi

e)tulosta 3*3 yksikkömatriisi. –*yksikkomatriisi=indgen(3,3), yksikkomatriisi(*,*)=0, yksikkomatriisi(0,0)=1, ..., print,yksikkomatriisi

Erilaisia piirtelytehtäviä IDL:llä, komennot

-plot
-oplot
-plots

Tehtävä 2: Piirrä kolmio, jonka kulmat ovat pisteissä (1,1),(3,1) ja (2,2). Kirjoita kolmion sisään etunimesi mahdollisimman isoilla kirjaimilla. Kolmion kärkien ei tule olla koordinaattiakseleilla.

2. Datan lukeminen ja kirjoittaminen I: (formatoidut) ASCII-tiedostot. ASCIItiedostojen lukeminen ja tulostaminen. Esimerkkitiedostoina luetaan tiedostot x.dat ja y.dat hakemistosta /home/demo/hkorhone/ .

3. Datan lukeminen ja kirjoittaminen II: kuvaformaatit. Esimerkiksi jpegformaatissa olevien kuvien lukeminen IDL:ään tapahtuu komennolla read_jpeg. Lue IDL:ään tiedosto

/home/demo/idl_routines/mars_face.jpg.

–*read_jpeg,′/home/demo/idl_routines/mars_face.jpg′,kuva –*help,kuva –*window,/free,xsize=573,ysize=732,retain=2 –*tv,kuva –*tvscl,kuva

-IDL:ssä voi myös kirjoittaa kuvia tiedostoihin eri formaateissa, esim. jpeg:inä käyttäen komentoa write_jpeg.

–*mainitaan kuriositeettina