ATK Tähtitieteessä 10.04.2001

1. Datan lukeminen ja kirjoittaminen III: IDL:n save-tiedostot, komennot

-save
-restore

2. IDL:n save-tiedostossa /home/demo/idl_routines/galaxies.save on yli

50 000 galaksin paikkakoordinaatit (rektaskensio ja deklinaatio) sekä radiaalinopeudet. Tulosta galaksien jakauma taivaalla. Mitä huomaat?

   Tiedostossa /home/demo/idl_routines/open_clusters.save on avonais-

ten tähtijoukkojen jakauma taivaalla. Tulosta se galaksijakauman päälle. Mistä johtuu ero jakaumissa?

Tähtitieteellisessä IDL-kirjastossa nimeltä Astro on useita tähtitieteellisiä rutiineja. Yksi niistä muuttaa rektaskension ja deklinaation galaktisiksi koordinaateiksi l,b tai päinvastoin. Muunnos galaktisiin koordinaatteihin on seuraavaa muotoa glactc,ra,dec,year,gl,gb,1, missä ra,dec ovat ekvatoriaaliset koordinaatit, gl,gb galaktiset koordinaatit, year on ekvatoriaalisiin koordinaatteihin viittaava epookki, tässä tapauksessa 2000. Miltä edelliset jakaumat näyttävät galaktisissa koordinaateissa tulostettuina?

Hubblen lain mukaan kaukaisen galaksin etäisyys saadaan sen etääntymisnopeudesta seuraavasti: r = v/H_{0}. Käytä taulukon vhelio nopeuksista laskettuja etäisyyksiä Hubblen vakion arvolla H_{0} = 75kms^{−1}Mpc^{−1} ja tulosta etäisyysjakauma deklinaatiovälillä [26.5,32.5]. Mitä huomaat?