ATK Tähtitieteessä 04.04.2001

1. Tutustuminen Unixiin -sähköposti –* tiedot itsestä: Nimi,koulutusohjelma,aloitusvuosi,sosiaaliturvatunnus –* liitetiedosto –* .forward –* .signature -netscape –* http : //cc.oulu.fi/tati/a_tyot/ –* Hakukoneella kuva Sohon sivuilta -xv –* katsotaan Soho kuvaa ja muutetaan se .ps –* ngc1365.gif,crop -tulostus –* lpr –* lpq –* lprm –* tulostetaan Soho kuva –* -P parametri -emacs –* tiedoston luonti ′emacs tiedoston_nimi.txt′ –* talletus: ctrl x s –* poistuminen: ctrl x c -ghostview –* .ps tiedostojen katseluun -peruskomentoja –* ssh,mv,cp,mkdir,rm,rmdir

2. Tutustuminen IDL:n demo-ohjelmaan idldemo. –* käynnistyy komennolla idldemo –* Tour valikosta Take the IDL Tour.

3. Tutustuminen IDL:n help ohjelmaan. –* IDL käynnistyy komennolla ’idl’ –* ’?’ käynnistää helpin –* Alphabetical List of Routines